هسته‌ی سیستم‌عامل (kernel) چیست ؟

هسته‌ی سیستم‌عامل (kernel) چیست ؟

اگر به طور اندکی با مفاهیم مربوط به نرم‌افزار گوشی یا کامپیوتر آشنا باشید، احتمالا با اصطلاح Kernel یا هسته‌ی سیستم‌عامل لینوکس روبه‌رو شده‌اید. اندروید هم از جمله سیستم‌عامل‌هایی است که از هسته‌ی لینوکس استفاده می‌کند. در حقیقت، این بخشی جدایی‌ناپذیر از گوشی‌های هوشمند اندرویدی است اما هسته‌ی سیستم‌عامل دقیقا چیست و چرا اهمیت زیادی دارد؟

در رابطه با نام لینوکس باید بگوییم که خالق این سیستم‌عامل یعنی لینوس توروالدز با ترکیب لینوس و یونیکس کلمه‌ی لینوکس را برای سیستم‌عامل متعلق به خانواده‌ی شبه یونیکس انتخاب کرده است. اما درباره‌ی کرنل یا هسته‌ی سیستم‌عامل چه می‌توان گفت؟ این هسته در کامپیوترها و دیگر گجت‌ها چه نقشی دارد؟ در ادامه به این موضوع می‌پردازیم.

به زبان بسیار ساده، هسته‌ی سیستم‌عامل بخش‌های مهم و کلیدی مانند پردازنده، حافظه سیستم، شبکه و دیگر چیزهای این‌چنینی را کنترل می‌کند. همچنین مسؤولیت مدیریت تمام فرایندها و وظایفی که در گوشی هوشمند در حال اجرا هستند، بر عهده دارد. این یعنی وقتی یک اپلیکیشن را باز می‌کنید، هسته‌ی آن وظیفه‌ی بارگذاری آن در حافظه، ایجاد پردازش‌های لازم و اجرای آن را بر عهده دارد. زمانی که اپلیکیشن به حافظه نیاز دارد، هسته‌ی سیستم‌عامل مقدار لازم حافظه را به آن اختصاص می‌دهد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.